Utmaningarna med att jobba i två miljöer

Martin Liljenberg Blogg, Modern arbetsplats, Molninfrastruktur

Att använda fjärrskrivbord för att komma åt affärssystem och andra legacy-appar brukade vara en jättebra idé. Det var innan Microsofts molntjänster slog igenom och allt fler företag insåg värdet i att använda Teams och OneDrive – som inte går att köra på fjärrskrivbord. Idag är det många av dessa företag som känner sig tvingade att underhålla dubbla miljöer, vilket är långt ifrån optimalt.

Gamla system och nya produktivitetsverktyg

Många är de företag som idag kör Citrix eller fjärrskrivbord för att kunna använda sina gamla affärssystem eller andra legacy-applikationer. Systemen fungerar som de ska och de anställda kan dem utan och innan, så ett byte känns ganska avlägset. Samtidigt har systemen hängt med sedan tiden då moln fortfarande i första hand var någonting som kunde skymtas på himlen.

Sedan kom Microsoft in i bilden med sina produktivitets- och kommunikationstjänster. Att Teams är den snabbast växande företagsapplikationen i Microsofts historia är ganska talande för vilket genomslag tjänsten har fått. När de anställda nu plötsligt förväntar sig att kunna arbeta i plattformen, dra nytta av molnets fördelar och anamma ett modernare arbetssätt känner sig många företag tvingade att – just det – upprätthålla och underhålla dubbla miljöer.

Dubbla miljöer är ingen optimal lösning

Kortsiktigt kan det verka som en bra, eller åtminstone acceptabel, lösning att köra fjärrskrivbordet och Microsoft 365-miljön sida vid sida, men tyvärr finns det en hel del problem kopplade till detta. Vanliga argument för att köra en fjärrskrivbordsmiljö är att den ska vara lätt att hantera administrativt, att innehållet kan styras centralt och att själva klienterna inte har lika stor betydelse. Helt plötsligt blir klienterna viktiga igen, och när de anställda börjar spara vissa filer i fjärrskrivbordsmiljön och andra filer på OneDrive blir det snabbt rörigt.

Några av de svårigheter företag upplever med att arbeta i dubbla miljöer är:

  • Minskad produktivitet: När användare sparar sina filer på olika platser läggs onödigt mycket tid på att navigera i röran.
  • Att behöva växla mellan olika miljöer: Många upplever svårigheter med att ständigt behöva växla mellan exempelvis Teams och legacy-appar som affärssystem.
  • Ökad administrativ belastning: Att underhålla flera system kräver mycket av IT-avdelningen.
  • Ökade kostnader: Dubbla system innebär i många fall dubbla kostnader.
  • Bristande säkerhet: I och med att du har två miljöer att skydda.
  • Komplex onboarding-process: När du arbetar med olika uppgifter i olika system blir det svårare att introducera nya medarbetare till verksamheten.
  • Dubbel identitetshantering: Att inte kunna använda samma användaridentitet för att logga in överallt kan leda till minskad produktivitet och ökad kostnad för support.

Att behålla den gamla fjärrskrivbordslösningen kan låta bekvämt, men i takt med att de moderna verktygen fortsätter att utvecklas kommer det bli allt svårare att stå utanför utvecklingen. Teams är inte bara ett verktyg för arbete och samarbete inom organisationen. Det är också blivit en plattform där olika verksamheter möts för att arbeta i gemensamma projekt. Den som inte tänker i nya banor riskerar därmed att hamna på efterkälken.

Det är inte heller bara Microsofts molnbaserade produktivitetsverktyg som inte kan användas i fjärrskrivbordsmiljön. Det gäller även populära appar som Slack eller Trello.

Vad finns det för alternativ?

Tidigare har det varit svårt att ta sig ur beroendet av dubbla miljöer utan att behöva kompromissa, men det har förändrats i och med Windows Virtual Desktop. Lösningen innebär att du får en fullständig Windows 10-miljö som är virtualiserad i molnet och tillgänglig på alla dina enheter. I praktiken innebär det att allting som kan köras lokalt också kan köras på det virtuella skrivbordet, inklusive affärssystem, lagersystem och andra legacy-applikationer. Allting till en fast månadskostnad per användare. Som vi ser det är det ett utmärkt tillfälle att pensionera det där gamla fjärrskrivbordet och ta ett stort kliv in i framtiden.

Vill du veta mer om hur Windows Virtual Desktop kan användas i din verksamhet? Med utgångspunkt i vår erfarenhet och vårt kunnande har vi satt ihop en paketering som vi kallar för Microsoft 365 skrivbord, där vi skräddarsyr tjänsten för just din verksamhet. Läs mer om Microsoft 365 skrivbord här.

Share this Post




Image
Image
Läs fler bloggposter
Skrivet av

Martin Liljenberg

Affärsutveckling, 040 – 626 75 03, martinliljenberg@wesafe.se, LinkedIn


Kontakta oss
Läs våra kundcase